Intressant artikel av Mark Isitt: “Vem vill promenera i Kvillebäcken?”

2200363604

Mark Isitt skriver läsvärt i dagens Göteborgsposten.

I Kvillebäcken som ligger i Göteborg har man gjort rätt när det gäller det mesta angående stadsplaneringen:

  1. Blandat arbetsplatser och bostäder
  2. Prioriterat fotgängare framför bilister
  3. Uppmuntrat till umgänge
  4. Förespråkat en varierad arkitektur

Allt detta är viktigt om man ska få en ny stadsdel att bli bra. Men med hafsigt utförd arkitektur och utan gemytliga gaturum blir det i alla fall inget bra slutresultat.

Läs Mark Isitts artikel i Göteborgsposten här

Klicka här för att ta del av Arkitekturupprorets flöde av inlägg och diskussioner på Facebook

Jörgen Sundström

Please follow and like us:
Twitter
Visit Us
Follow Me
Instagram
YouTube
YouTube
RSS
EMAIL
LINKEDIN

2 svar på ”Intressant artikel av Mark Isitt: “Vem vill promenera i Kvillebäcken?””

  1. Ja, gatenettverket har alt å si. F.eks. fungerer Tokyo bra selv med sin glorete arkitektur, fordi den ble bygget opp igjen på det gamle gatenettverket. Samme med Tel Aviv, full av forflatende bauhaus-arkitektur, men de som stod for gatenettverket var av den tradisjonalistiske skolen. Derfor lever byen. Et godt gatenettverk kan berge byen for dårlig arkitektur, men ikke motsatt!

    – Do We Look Fat in These Suburbs?: http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/08/blame-the-city/375888/

    Artikkelen konkluderer altså med at trestrukturen er den dårligste for promenering. Dette helt på linje med Christopher Alexanders berømte essay fra 1969!

    – A city is not a tree, part one, by Christopher Alexander: http://www.rudi.net/pages/8755

    – Christopher Alexander: A City is not a Tree part 2: http://www.rudi.net/books/201

    Man skaper heller ikke liv på gateplan med å bygge suburber på høykant, som Krier kaller det: http://www.countercurrents.org/holmstad251113.htm

    – 7 Reasons Why High-Rises Kill Livability: http://www.sustainablecitiescollective.com/bloomingrock/561536/7-reasons-why-high-rises-kill-livability

  2. Glemte Nathan Lewis essayserie om smale gater fra forrige år.

    – Narrow Streets for People: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/030815.html

    – Narrow Streets for People 2: Subtleties of Street Width: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/031515.html

    – Narrow Streets for People 3: A Shopping Center Example: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/041215.html

    – Narrow Streets For People 4: Organizing The Street: http://www.newworldeconomics.com/archives/2015/041215.html

Lämna ett svar till Øyvind Holmstad Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.