Monsterkubism

Under 2010-talet har vass extremkubism blivit en av de mest populära stilarna bland arkitekter och byggbolag, troligtvis för att det är så simpelt att både rita och bygga. Färgskalan går mestadels mellan de ”spännande” nyanserna vitt, grått, brunt eller svart som perfekt matchar det vanligaste vädret på våra breddgrader.

 

Kristineberg, Vallentuna norr om Stockholm (Bild: Kjellgren Kaminsky Architecture)
Trivsamt? Barnvänligt? (Photoshop: Carl-Gustaf Wahlberg)

Kristineberg, Vallentuna. Här ska en skog bebyggas med dystopiska ”borgkuber”-i-park av grå- och svartmålade bräder. Detta lär inte direkt skapa trivsel i området, inte ens enligt arkitekfirmans egna rendering här ovan. En av våra klåfingriga medarbetare kunde inte låta bli att förhöja den visuella upplevelsen med sina egna tankar.

 

Brf Barnmorskan 2, Enskede, Stockholm (Åke Sundvall, 2010)

• Brf Barnmorskan 2. Här står ännu fler ”borgkuber” ur Star Trek i givakt uppe på krönet och ser hotfulla ut. Inga barn leker här, de har nog redan fallit ner för den branta slänten.

 

Kallbadhuset, Karlshamn (Kallbadhusets vänner/ White Arkitekter, 2015)

• Som vanligt när arkitektfirman White ritar något blir det extremt obehagligt och kubistiskt. Bilden ovan liknar mer ett uppstyltat krematorium än ett kallbadhus.

 

Kasper Salin-prisvinnaren 2016, ”Studio 1” i Göteborg (HSB / Johannes Norlander, foto: Ulf Celander)

• 2016 års Kasper Salin-prisvinnare ser vi här. Mörkt tegel var intressant för hundra år sedan när man använde det i vackra nationalromantiska byggnader med sina harmoniska proportioner och spännande hantverksmässiga detaljer. Idag syns det åter i alla dessa enklast möjligt kopierade lådor och man anser dessutom att detta är så innovativt att det måste få första pris. Lådor var annars avantgarde 1923. Inte 2016.

 

Solstrålen, Älvsjöstaden, Stockholm (JM)

Solstrålen. Gråbrun copy-paste-kubism i den ökända Stockholmsenklaven Älvsjö. Namnet på lådbygget måste vara ett ironiskt menat skämt och man kan bara dra en uppgiven suck inför helheten.

 

Kaj 306, Malmö (Skanska)

Kaj 306. Mer copy-paste i Malmö, denna gång av Skanska. För att inte kunna anklagas för ännu ett plagiat har man ”skojat till” fönsterplaceringarna lite grann ute på kanten. Skanska anser själva att standardklyschan ”spännande” bäst beskriver lådorna som de har staplat upp i det här kvarteret. För att understryka detta, eller dölja faktum, så sänker man in renderingen ovan i en mystisk dimma.

 

Planerade Kv Tullen 4, Motala hamn (Botrygg, arkitekt Per Nilsson)

Motala hamn. Detta planerade monsterbygge-i-park välkomnas inte direkt av Motalaborna som kräver en folkomröstning om det stygga schabraket (se SVT Öst).

 

Planerade Viktoriaskolan, Skara

• Liksom sjukhus anses även skolor vara lämpliga att bygga i monsterkubformat. Som den planerade Viktoriaskolan i Skara. Liknar mest ett fängelse och tycks också i vanlig ordning sakna framsida med en tydlig entré, trots att det nog är meningen att barnen ska komma in på något sätt. Men, kommer de att bli utsläppta igen om de hittar in? Den som har gått i en sådan skolkub-i-park vet att man inget hellre vill än ta sig ut och aldrig komma tillbaka.

 

Hemfosa skola, Järfälla (Krook & Tjäder)

• Även i Järfälla ska intet ont anande barn stuvas in i en anonym betonglåda, med ett utseende som tycks vara inspirerad av en gammal luftkonditioneringsanläggning.

 

Planerad tillbyggnad till KTH (Varg Arkitekter)

• Här är en rutig låda som man har försökt anknyta till KTH i Stockholm genom att klä rutorna med tegel. Tyvärr hjälper det inte alls utan huset ser helt enkelt inte klokt ut. Hela bygget svajar och man kan ju undra hur man ska hantera det dysfynktionella ljusinsläppet.

 

Radisson Blu Riverside Hotel på Lindholmen i Göteborg

• Radisson Blu Riverside Hotel. Är det för att hamnverksamheten är så kännetecknande för Göteborg som hotellet måste se ut som en gigantisk container?

 

Masttorget, Västra hamnen, Malmö (Skandia fastigheter)

• Extra allt av frånstötande och utflippad monsterkubism vid ett gravt ödesmättat torg i Malmö. Sedan Turning Torso har det tagit rejäl skruv i denna vindpinade del av modernisternas makabra utställningsytor.

 

”De Gamlas Vänner”, Enskede, Stockholm (Reinhold Gustafsson / PEAB, 2013)

• Bunkerliknande lådor som kallas ”De Gamlas Vänner”. För att bryta av mot den kalla färgen i de grå zinkfasadplåtarna och balkongerna har man betsat fönstren i en varm färg för att skapa maximal disharmoni mot den annars enhetliga gråskalan. Resultatet blev allt annat än vänligt.

 

Planerat hotell/lägenhetshotell i Älvsjö (Botrygg, White Arkitekter)

• Älvsjö station. Planerat dystopiskt hotell/lägenhetshotell i Älvsjö, Stockholm. Staplade kuber i monstruösa volymer med tristaste färgskala och monotont repetitiva fönsterrader. Vi slår vad om att branschens väntade skönmålning kommer att pendla mellan klyschorna ”spännande” och ”landmärke”.