Monsterkubism

Under 2010-talet har vass extremkubism blivit en av de mest populära stilarna bland arkitekter och byggbolag, troligtvis för att det är så simpelt att både rita och bygga. Färgskalan går mestadels mellan de “spännande” nyanserna vitt, grått, brunt eller svart som perfekt matchar det vanligaste vädret på våra breddgrader.

Lådor-i-park

Kristineberg, Vallentuna norr om Stockholm [rendering: Kjellgren Kaminsky Architecture]. Här ska en skog bebyggas med dystopiska “borgkuber” av grå- och svartmålade bräder. Detta lär inte direkt skapa trivsel i området, inte ens enligt arkitekfirmans egna rendering här ovan. En av våra medarbetare kunde inte låta bli att förtydliga känslan.
Trivsamt? Barnvänligt? [photoshop: Carl-Gustaf Wahlberg]

Brf Barnmorskan 2, Enskede, Stockholm (Åke Sundvall, 2010). Här står ännu fler “borgkuber” ur Star Trek i givakt uppe på krönet och ser hotfulla ut. Inga barn leker här, de har nog redan fallit ner för den branta slänten.
Kasper Salin-prisvinnaren 2016, “Studio 1” i Göteborg (HSB / Johannes Norlander) [foto: Ulf Celander]. Platsmurat tegel anses idag så innovativt att det måste få första pris. Mörkt tegel var mer intressant för hundra år sedan när man använde det i vackra nationalromantiska byggnader med sina harmoniska proportioner och spännande hantverksmässiga detaljer. Lådor var avantgarde 1923. Det var ett tag sen…
Solstrålen, Älvsjöstaden, Stockholm (JM). Gråbrun copy-paste-kubism i den ökända Stockholmsenklaven Älvsjö. Namnet på lådbygget måste vara ett ironiskt menat skämt.
Kaj 306, Malmö (Skanska). Mer copy-paste i Malmö, denna gång av Skanska. För att inte kunna anklagas för ännu ett plagiat har man “skojat till” fönsterplaceringarna lite grann ute på kanten. Skanska anser själva att standardklyschan “spännande” bäst beskriver lådorna som de har staplat upp i det här kvarteret. För att understryka detta, eller dölja faktum, så sänker man in renderingen ovan i en mystisk dimma.

Kyliga badhus

Kallbadhuset, Karlshamn (Kallbadhusets vänner/ White Arkitekter, 2015). Som vanligt när arkitektfirman White ritar något blir det extremt obehagligt och kubistiskt. Bilden ovan liknar mer ett uppstyltat krematorium än ett kallbadhus.
Badhuset Navet, Umeå (2016).

Skolkuber

Liksom sjukhus anses även skolor vara lämpliga att bygga i monsterkubformat.

Planerade Viktoriaskolan, Skara. Liknar mest ett fängelse och tycks i vanlig ordning sakna framsida med en tydlig entré, trots att det nog är meningen att barnen ska komma in på något sätt. Men, kommer de att bli utsläppta igen om de hittar in? Den som har gått i en sådan skolkub-i-park vet att man inget hellre vill än ta sig ut och aldrig komma tillbaka.
Hemfosa skola, Husby, Järfälla (Krook & Tjäder). Även här ska intet ont anande barn stuvas in i en anonym betonglåda, med ett utseende som tycks vara inspirerad av en gammal luftkonditioneringsanläggning.
Stadshagsklippans skola, Kungsholmen, Stockhom (Tengbom). Luftkonditioneringskonceptet kopieras tydligen fritt mellan olika arkitektfirmor. Det uppfanns ju redan på 1960-talet men går alltid att återanvända.
Tillbyggnad till KTH (Varg Arkitekter). Här är en rutig låda som man har försökt anknyta till KTH i Stockholm genom att klä rutorna med tegel. Tyvärr hjälper det inte alls utan huset ser helt enkelt inte klokt ut. Hela bygget svajar och man kan ju undra hur man ska hantera det dysfynktionella ljusinsläppet.

Containerhamnar

Radisson Blu Riverside Hotel på Lindholmen i Göteborg. Är det för att hamnverksamheten är så kännetecknande för Göteborg som hotellet måste se ut som en gigantisk container?
Masttorget, Västra hamnen, Malmö (Skandia fastigheter). Extra allt av dystopisk monsterkubism vid gravt ödesmättat torg i Malmö. Sedan Turning Torso tillkom har detta vindpinade utomhusmuseum för modernistiska experiment fått allt fler tillskott.
Planerade Kv Tullen 4, Motala hamn (Botrygg, arkitekt Per Nilsson). Detta planerade monsterbygge välkomnas inte direkt av Motalaborna som kräver en folkomröstning om det stygga schabraket (se SVT Öst).

Förvaringslådor för gamla

De Gamlas Vänner“, Enskede, Stockholm (Reinhold Gustafsson / PEAB, 2013). För att bryta av mot den kalla färgen i de grå zinkfasadplåtarna och balkongerna på dessa bunkrar har man betsat fönstren i en varm färg för att skapa maximal disharmoni mot den annars enhetliga gråskalan. Resultatet blev allt annat än vänligt.

Låda på låda

Planerat hotell/lägenhetshotell vid Älvsjö station, Stockholm (Botrygg, White Arkitekter). Staplade kuber i monstruösa volymer med tristaste färgskala och monotont repetitiva fönsterrader. Vi slår vad om att branschens väntade skönmålning kommer att pendla mellan klyschorna “spännande” och “landmärke”.

Brutalism-revival

P-huset Däcket, Västerås (2018). Parkeringshus i brutalistisk kubism får en ovälkommen återkomst. Här har man t o m skippat fönstren så att det bara blir ett par gluggar kvar.