Monsterkubism

Under 2010-talet har vass extremkubism blivit en av de mest populära stilarna bland arkitekter och byggbolag, troligtvis för att det är så enkelt att både rita och bygga. Görs ofta i de “spännande” färgerna vitt, grått, brunt eller svart som perfekt matchar det vanligaste vädret på våra breddgrader.


Dessa dystopiska “Borg”-kuber-i-park lär inte skapa trivsel i området.

Dystopi i Vallentuna norr om Stockholm (Kjellgren Kaminsky Architecture)

Brf Barnmorskan 2. Här står några andra “Borg”-kuber från “Star Trek” i givakt på krönet och ser väldigt hotfulla ut.

Brf Barnmorskan 2, Enskede, Stockholm (Åke Sundvall, 2010)

För att bygga denna monsterkub vid Östermalmstorg i Stockholm så revs först huset med den anrika gamla teatern Folkan – som man iofs funkifierade redan på 1930-talet, men som ändå var mer uppskattad och vars sandfärgade fasad smälte bättre in på torget än detta brutala glasmonster.

Åhléns Östermalmstorg (PEAB, Fast Partner / arkitektkontoret Equator, 2010) foto: Holger Ellgaard

Som vanligt när arkitektfirman White ritar något blir det extremt påträngande, obehagligt och kubistiskt. Bilden nedan liknar mer ett krematorium än ett kallbadhus.

Karlshamns kallbadhus (Kallbadhusets vänner/ White Arkitekter, 2015)

2016 års Kasper Salin-prisvinnare ser vi här. Mörkt tegel var intressant för hundra år sedan när man använde det i vackra nationalromantiska byggnader med sina harmoniska proportioner och spännande hantverksmässiga detaljer. Idag använder man det i enklaste möjliga lådor och anser att detta är så innovativt att det måste få pris. Lådor var dock avantgarde 1923.

Kasper Salin-prisvinnaren 2016, “Studio 1” i Göteborg (HSB / Johannes Norlander) foto: Ulf Celander

Solstrålen. Gråbrun copy-paste-kubism i Älvsjö. Namnet på bygget måste vara ett ironiskt menat skämt och man kan bara dra en uppgiven suck inför helheten.

Solstrålen, Älvsjöstaden, Stockholm (JM)

Kaj 306. Mer copy-paste i Malmö, denna gång av Skanska. För att inte kunna anklagas för plagiat har man “skojat till” fönsterplaceringen lite. Skanska anser själva att ordet “spännande” bäst beskriver detta kvarter.

Kaj 306, Malmö (Skanska)

Planerade hyresrätter i kvarteret Domaren, Norrköping. Tyvärr är vita iskuber inte bättre än svarta, bruna eller grå kuber.

Kv Domaren, Norrköping (Hyresbostäder)

Älvsjö station. Planerat dystopiskt hotell/lägenhetshotell i Älvsjö, Stockholm. Staplade kuber i monstruös skala med trista färger och monotont repetitiva fönsterrader.

Planerat hotell/lägenhetshotell i Älvsjö (Botrygg, White Arkitekter)

Motala hamn. Detta planerade monsterbygge-i-park välkomnas inte direkt av Motalaborna som kräver folkomröstning om styggbygget (se SVT Öst).

Planerade Kv Tullen 4, Motala hamn (Botrygg, arkitekt Per Nilsson)

Kv Ordonnansen på Gärdet i Stockholm, även kallat “Minecrafthuset” (av uppenbara skäl). Först stoppat, nu godkänt. Kommentar från facebook-gruppen Stoppa förfulningen av våra städer: “Vilken bluff – en vanlig trist funkiskartong med ett par utsågade fyrkanter och lite sallad på taket.” (Chris Ceder)

Planerade Kv Ordonnansen 5 och 6, Gärdet (Aros Bostad)

Östra barnsjukhuset i Göteborg. Av flera nymodernistiska förslag (varav ett var lite mjukare) valde man som vanligt det fulaste och mest kubistiska. Eftersom sjukhuset är för barn så måste det se ut som en bit engelsk konfekt i megaformat. Varken den röda draken i luften eller någon annan kan klara att lyfta det här smaklösa bottennappet.

Östra barnsjukhuset i Göteborg (Västfastigheter, White Arkitekter, 2010-2016)

Även i Stockholm har White, tillsammans med Tengbom arkitekter, ritat en kontorsliknande sjukhuskub i rekorddyr monsterskala. Som vanligt när man vill hålla besökare borta så saknar huset en framsida, och man kan heller inte direkt se var man ska gå in någonstans utan får leta på måfå efter en dörr. Enligt renderingen här nedan är det dock möjligt att både gå och cykla förbi huset – om man inte är rädd för att skadas av nedfallande plåtbitar förstås.

Nya Karolinska, Stockholm (White och Tengbom Arkitekter, 2016-1018)

Liksom sjukhus anses skolor vara lämpliga att bygga i monsterkubformat. Som den planerade Viktoriaskolan i Skara. Liknar mest ett fängelse och tycks också i vanlig ordning sakna framsida med en tydlig entré, trots att det nog är meningen att barnen ska komma in på något sätt. Men, kommer de att bli utsläppta igen om de hittar in? Den som har gått i en sådan skolkub-i-park vet att man inget hellre vill än ta sig ut och aldrig komma tillbaka.

Planerade Viktoriaskolan, Skara

Även i Järfälla ska intet ont anande barn stuvas in i en anonym betonglåda med ett utseende som mest tycks vara inspirerad av en gammal luftkonditioneringsanläggning eller ett bankpalats från 1972.

Hemfosa skola, Järfälla (Krook & Tjäder)

En rutig låda som man har försökt anknyta till KTH i Stockholm genom att klä rutorna med tegel. Tyvärr hjälper det inte alls utan huset ser helt enkelt inte klokt ut. Det ojämnt fördelade ljusinsläppet torde dessutom vara synnerligen dysfunktionellt.

Planerad tillbyggnad till KTH (Varg Arkitekter)

Radisson Blu Riverside Hotel. Är det för att hamnverksamheten är så kännetecknande för Göteborg som hotellet måste se ut som en gigantisk container?

Radisson Blu Riverside Hotel på Lindholmen i Göteborg

Extra allt av frånstötande och utflippad monsterkubism vid ett gravt ödesmättat torg i Malmö.

Masttorget, Västra hamnen, Malmö (Skandia fastigheter)

Stående och liggande mjölkkartonger i Malmö för 1,4 miljarder.

Malmö Live (Skanska / arkitekt Schmidt Hammer Lassen, 2012-15)
Malmö Live, inkl. containrarna för konsert och kongress

Ankarparken i Västra Hamnen, Malmö. Här hade man tydligt goda ambitioner att skapa något väldigt speciellt med anlagd park, kanaler, variation och trivsam skala. Tyvärr valde man att bygga alla bostadshusen som olika typer av dötrista monsterkuber i rött, vitt och grått – samma färger som man kört med i minst ett decennium. Är det JM som har byggt detta? De brukar nämligen bara ha dessa färger i sin palett.

Ankarparken i Västra Hamnen, Malmö

Bunkerliknande lådor som kallas “De Gamlas Vänner“. För att bryta av mot den kalla färgen i de grå zinkfasadplåtarna och balkongerna har man betsat fönstren i en varm färg för att skapa maximal disharmoni mot den annars enhetliga färgsättningen. Resultatet blev allt annat än vänligt.

“De Gamlas Vänner”, Enskede, Stockholm (Reinhold Gustafsson / PEAB, 2013)

Sedan har vi de rena plagiaten på äldre modernistisk monsterkubism från 1900-talet. Genom att ändra lite på några detaljer, i detta fall fönstren, så inbillar man sig att man gör något innovativt och nyskapande. Som vi kan se här nedan så hjälpte det inte.

Weissenhof Estate, Stuttgart (Le Corbusier, 1927) i jämförelse med nybyggda Kungliga Musikhögskolan, Vallhallavägen, Stockholm (Akademiska hus / AIX Arkitekter, 2017)