Parasitism

Parasitismen inom arkitekturen är farsot som har spridit sig även till Sverige och borde leda till åtgärder från Folkhälsomyndigheten innan hela landet drabbas. Arkitekturupproret vill gärna hjälpa till att hejda epidemin och har därför börjat kartlägga dess utbredning och vilka typer av parasiter som är vanligast.

Parasitkategorier:

  • Påbyggnader ovanpå befintliga byggnader
  • Tillbyggnader på eller invid historiska byggnader
  • Nya infills i känsliga historiska miljöer
  • Omotiverade påhäng/bölder

Nytillskotten kan vara antingen diskreta och smälta in (vilket är mycket sällsynt) eller medvetet spektakulära och maximalt kontrasterande i stil, färg, form, material eller skala.

Att bygga märkliga parasiter ovanpå existerande byggnader i de mest attraktiva gamla stadskärnorna, eller brutalt avvikande så kallade infills i de känsligaste historiska miljöerna, helt utan respekt för kulturarv, existerande stil eller originalarkitektens verk, är som att bjuda in “Jokern” till ett konstmuseum för att “förbättra” dess klassiska mästerverk. Eller som att lägga in en ABBA-trudelutt i ett verk av Beethoven, som den kände arkitekten Gert Wingårdh i en TV-intervju tyckte kunde vara “skojigt”.

De flesta av oss andra kan dock hålla oss för skratt inför sådan infantil huliganism, övertydlig narcissism, ideologiskt motiverad kulturrevolution och kortsiktig profithunger i oskön symbios. Arkitekturteoretikern Nikos Salingaros kallar det kort och gott arkitektonisk kannibalism.

Jokern “sätter sin prägel” på kända klassiska konstverk på Gothams konstmuseum (scen ur filmen “Batman”, 1989)

Här är bara några få exempel av många – listan kommer fyllas på med fler vartefter. Tipsa gärna om fler parasiter nedan i kommentarsfältet. 

Påbyggnader

Psykedelisk parasit

Humlegården Fastigheter uppför en parasittillbyggnad på det klassiska Astoriahuset i Stockholm

Parasit på Astoriahuset vid Nybrogatan i Stockholm, som vi skrivit om tidigare. En stor del av det vackra huset från 1800-talet har rivits och nu uppförs en kal och insjunken modernistisk skapelse som ser helt galen ut. Den kommer också att sträcka sig ut över den återstående historiska delen som en extra parasitvåning. Resultatet förstör hela området och genomförs trots massiva protester mot Länsförsäkringar och deras bolag Humlegården Fastigheters katastrofala misstag.

Containerparasit

Kv Loen, departementsbyggnad av Nils Tesch (1968) med parasiter av Reflex arkitekter (2012)

Kvarteret Loen i Stockholm är något så unikt som ett 1960-talshus med rundade fönster i postmodernistisk stil, två decennier innan postmodernismen slog igenom i Sverige! “Med fasad av prefabricerade betongelement, ett krav från Byggnadsstyrelsen, ritade Tesch en byggnad som både bejakade sin tid och det förflutna. De karaktäristiskt rundbågade fönstren, första våningens piano nobile och fasadens rosa nyans kan ses som referenser till klassisk arkitektur, men enligt Nils Tesch var det ‘inte 1800-tal – bara lite vänlighet.”
Byggnaden är kanske inte någon slående skönhet med sitt klossiga format och monotona upprepning av rundade fönster. Men, det blev heller inte direkt bättre av att Statens fastighetsverk placerade dessa container-liknande parasiter uppe på taket.

Fjärils-parasit från parasitmästaren i Paris

Trygg Hansa-huset, kv Brädstapeln (parasit-förslag av Manuelle Gautrand)

Kontroversiellt förslag till “fjärils”-parasit på Trygg Hansa-huset på Kungsholmen i Stockholm. Visst, det bruna jättekomplexet från 1972-77, ritat av Anders Tengbom och Stefan Salamon, är inte heller Stockholms vackraste byggnad, men ändå unik, en del av kulturarvet och ett exempel på det “bästa” från den just tiden. Inte förhöjs dess utseende av att förses med en taggig glasparasit som gör sitt bästa för att bryta av mot urpsrungsbyggnadens form och spontant uppfattats som ett rymdskepp eller aprilskämt.

Tillbyggnader

Glasparasit 1

Rudbeckianska gymnasiet, Västerås, med sin nya tillbyggnad

Rudbeckianska gymnasiet i Västerås, har fått en glasparasit som inte alls passar till den klassicistiska huvudbyggnaden från mitten av 1800-talet. Tillsammans med den skrangliga brandtrappan så naggar parasiten i kanten på de ytterst få kvarvarande gatorna i Västerås som fortfarande bjuder på en skönhetsupplevelse.

Glasparasit 2

Pihlska skolan, Norrköping (tillbyggnad: Magnentus, 2006) baksida mot järnvägen
Pihlska skolan, Norrköping (Lövgren och Paulsson, 1902) framsida mot Norra Promenaden

Även den vackra nygotiska Pihlska skolan från 1902 vid Norra Promenaden i Norrköping, nära Resecentrum, har fått två glasparasiter som syns extra tydligt från järnvägen som åker förbi tätt intill. Dessa parasiter ger inte direkt något gott intryck för besökare till den annars delvis välbevarade stenstaden.

Rymdparasit

Hamnkontoret “Tornhuset” i Malmö (1910) med tillbyggnaden “Urbana Hängsel” av Kim Utzon (2015)

Urbana hängsel” kallas denna ökända dekonstruktivistiska parasit som så brutalt kränker och tynger ner det gamla hamnkontoret i Malmö.

Kyrkoparasit 1

Bisättningsbyggnad, Norums kyrka, Stenungsund (arkitekt Joaquim Tarrasó, 2012) [foto Martin Skredsvik]
Bisättningsbyggnaden vid Norums kyrka vann Stenungsunds stadsbyggnadspris 2012 med idel vackra ord om “unik, tidlös form förenar karaktärsfull rofylldhet med god funktion, välavvägda materialkombinationer och hög kvalitet i genomförandet.”  Några typiska standardfloskler måste man ju dra till med för att försöka skönmåla detta vassa vindfälle. Själva kyrkan uppfördes redan på 1100-talet och byggdes senast ut under åren 1847-1850. Säkert förändrades en del av kyrkans medeltida karaktär redan då, men knappast så förnedrande som det här helgerånet.

Kyrkoparasit 2

Bromma kyrka tillbyggnad (Foto-rendering: Arkitektstudio Witte)
Bromma kyrka, modifierat tillbyggnadsförslag

Modernistiska tillbyggnader till just kyrkor är tydligen populärt. Även Stockholms äldsta kyrka, Bromma kyrka, ska prackas på just en sådan parasiterande tillbyggnad. Ju äldre kyrka desto konstigare påbyggnad, verkar vara idealet. “Länsstyrelsen har signalerat att man inte vill ha något som försöker se ut som 1100-tal. Ska man göra något ska det spegla den tid som vi är i nu”, säger Torbjörn Gudstavsson, kyrkoherde, enligt en artikel i Vårt Kungsholmen. Alla uppskattade dock inte förslaget att koppla på ett monumentalt grådaskigt lådblock på den mer än tusenåriga kyrkan – som den listiga arkitektfirman trodde att de kunde gömma bakom ett frodigt träd för att mildra den brutala chocken (se ovan). Allmänheten lät sig dock inte luras, ej heller Skönhetsrådet. Kritiken blev till slut så stark att man faktiskt fick lov att ändra förslaget till något mer acceptabelt (den andra bilden här ovan).

Rostparasit på betongparasit

Skissernas Museum. Rivningsmoget innan invigningen?
Skissernas Museum, Lund (Elding Oscarson arkitekter)

Ibland tillåts tillbyggnaden faktiskt att harmoniera med stilen på huvudbyggnaden, och det är när originalbyggnaden består av apful gammal kubistisk brutalism, så att båda ser ut att ha stått och förfallit tillsammans i närmare 60 år. Ett slående exempel är Skissernas museum i Lund (som vi själva har smygnominerat till Kasper Kalkon-priset 2017 för att resultatet är så obeskrivligt fult).

Hotellparasit

Clarion Hotel Post, Göteborg (Semrén & Månsson, 2012)

Clarion Hotel Post är en modernistisk tillbyggnad på det gamla posthuset från 1925 av göteborgsarkitekten Ernst Torulf. Den överdimensionerade parasiten ser som väntat inte riktigt klok ut med sina oregelbundna fönster och man frågar sig varför dagens arkitekter måste kopiera varandras allra sämsta idéer. Eländet bryter sönder kvarterets harmoni genom att stilen, färgerna och skalan m.m. avviker på alla tänkbara förfulande sätt. Interiören i hotellet verkar dessutom vara inspirerad av ett unket källarförråd eller mindre charmig industrilokal från tidigt 1980-tal.

Museiparasit

Gevärsfaktoriet (Roslagsmuseet), Norrtälje, med det tänkta trapphuset i glas

I Norrtälje ska det gamla Gevärsfaktoriet (nu Roslagsmuseet) också föräras en kubistisk glasparasit som trapphus.

Stationsparasit

Malmö Centralstation (Adolf Wilhelm Edelsvärd, 1872) med nya glastillbyggnaden (foto: Ronnie Niby)

Malmö Centralstation fick 2010 en konstig glastillbyggnad som i vanlig ordning dominerar och bryter av brutalt mot den vackra huvudbyggnaden i nationalromantisk stil. När man byggde Louvrens glaspyramid 1989 var det kanske lite vågat och nytt men i Malmö, flera decennier senare, blev det bara konstigt. Även om ombyggnaden förbättrade trafiken men det hade man lika gärna kunnat göra på ett vackert sätt istället för att totalförstöra hela området.

Infills

Kulturmiljöparasit 1

“Svarta huset” på Allmänna vägen, Majorna, Göteborg (Liljevalls arkitekter, 2016)

“Svarta huset” på Allmänna vägen i Majorna, Göteborg. Det finns en anledning till att det nominerades till 2016 års Kasper Kalkon-pris. Byggbaracker med dysfynktionellt sneda fönster är annars något man helst vill ska fraktas bort så fort arbetet är slutfört.

Kulturmiljöparasit 2

Townhouse (“Japanhuset”), infill i Landskrona (Elding Oscarsson arkitekter, 2009, foto Åke E:son Lindman)

Townhouse (Japanhuset). Blekvit kubistisk infill som vi har berättat om tidigare p.g.a. att kartongbostaden totalt saboterar den ovanligt välbevarade och pittoreska miljön i Landskronas äldre kvarter. Kunde ha varit intressant någon annanstans, kanske som ett sushi-hak i nutida japansk minimalism, men varför provocera precis just där!?

Kulturmiljöparasit 3

Clarion Hotels nya annex (Visby Arkitektgrupp, 2013)

Clarion Hotels annex i Visby. Kubistisk infill i steril betongbrutalism och kopparplåt runt slumpmässigt placerade fönster i olika storlekar, som skär sig i medvetet aggressiv disharmoni mot hotellets huvudbyggnad från 1895 och den övriga pittoreska medeltida miljön som lockar så många besökare till Visby varje år.

Skolparasit

Lärarhögskolan Pedagogen, Göteborg (Nyréns Arkitektkontor, 3XNielsen AS, Arkitektlaget, Göteborg, 2006)

Lärarhögskolan Pedagogen, Göteborg. Två rundade byggnader, den ena i art deco-aktig stil med en kungsvåning upptill i bästa atlantångarstil. Kunde ha varit ganska ok men bara inte just där, okänsligt intryckta som pompösa bakverk mellan och bakom de två äldre byggnaderna.

Påhäng

Hamambölder

Hamambadet, Södermalm, ombyggnad av de brunna gymnastiksalen till hamambad och lyxlägenheter (färdigt c:a 2019)

I Katarina Västras gamla gymnastiksal som brann 2003 planeras hamambad och lyxlägenheter. Fint att den gamla fasaden och volymen bevaras, men byggnaden kommer enligt renderingen att bli sjukligt blek och få stora bruna bölder i ansiktet.

Lådbölder

On Track, Älvsjö i Stockholm (Bonava) med märkliga fyrkantiga bölder som förfular fasaden

Även många nybyggen är drabbade, så det tycks vara mycket smittsamt.

Icke-parasiter

På- och tillbyggnader behöver inte parasitera, de kan smälta in och t o m förhöja. Många arkitekter är livrädda för att det inte ska synas att det tillagda är nytt men den som är det minsta arkitekturintresserad bör lätt kunna avgöra att det är ett tillskott utan att det behöver göras så övertydligt att det förstör byggnaden eller stadsbilden.

Lyckad påbyggnad

Renstiernas gata/Åsögatan på Södermalm, Stockholm, planerad påbyggnad med två indragna våningar i klassisk stil (rendering: Ahlsénarkitekterna)

Lyckad kyrkotillbyggnad

Missionskyrkan i Borlänge, uppförd av Stora Tuna Missionsförening 1896, ritad av C.F. Andersson.
Tillbyggnaden till vänster i samma stil och material invigdes 1994 och är ritad av arkitekt Göran Berglund.

Lyckad tillbyggnad

Tillbyggnad i Nyköping till höger om lyktstolpen, i samma stil, skala och material som den gamla industribyggnaden till vänster, men med mer variation i teglet och moderna dörrar och fönster.


Acceptabel infill

Realgymnasiet på Kungsgatan i Norrköping, infill från 1990-talet i samma färger och puts som den gamla industribyggnaden till höger.