Parasitism

Parasitismen inom arkitekturen är farsot som har spridit sig även till Sverige och borde leda till åtgärder från Folkhälsomyndigheten innan hela landet drabbas. Arkitekturupproret vill gärna hjälpa till att hejda epidemin och har därför börjat kartlägga dess utbredning och vilka typer av parasiter som är vanligast.

Parasitkategorier:

  • Påbyggnader ovanpå befintliga byggnader
  • Tillbyggnader på eller invid historiska byggnader
  • Nya infills i känsliga historiska miljöer
  • Omotiverade påhäng/bölder

 

Nytillskotten kan vara antingen diskreta och smälta in (vilket är mycket sällsynt) eller medvetet spektakulära och maximalt kontrasterande i stil, färg, form, material eller skala.

Att bygga märkliga parasiter ovanpå existerande byggnader i de mest attraktiva gamla stadskärnorna, eller brutalt avvikande så kallade infills i de känsligaste historiska miljöerna, helt utan respekt för kulturarv, existerande stil eller originalarkitektens verk, är som att bjuda in “Jokern” till ett konstmuseum för att “förbättra” dess klassiska mästerverk. Eller som att lägga in en ABBA-trudelutt i ett verk av Beethoven, som den kände arkitekten Gert Wingårdh i en TV-intervju tyckte kunde vara “skojigt”.

De flesta av oss andra kan dock hålla oss för skratt inför sådan infantil huliganism, övertydlig narcissism, ideologiskt motiverad kulturrevolution och kortsiktig profithunger i oskön symbios. Arkitekturteoretikern Nikos Salingaros kallar det kort och gott arkitektonisk kannibalism.

Jokern “sätter sin prägel” på kända klassiska konstverk på Gothams konstmuseum (scen ur filmen “Batman”, 1989)

Här är bara några få exempel av många – listan kommer fyllas på med fler vartefter. Tipsa gärna om fler parasiter nedan i kommentarsfältet. 

Påbyggnader

Psykedelisk parasit

Humlegården Fastigheters planerade parasittillbyggnad på det klassiska Astoriahuset i Stockholm

Planerad parasit på Astoriahuset vid Nybrogatan i Stockholm, som vi skrivit om tidigare.  Dels ämnar man att riva den del av huset som ligger mot gränden och ersätta med en kal och insjunken modernistisk skapelse som ser helt galen ut, och dels bygga på extra våningar som ska sträcka sig som en välvd parasit ut över den återstående huvudbyggnaden (som ska renoveras). Resultatet kommer förstöra hela området, om man inte kan få Länsförsäkringars fastighetsbolag Humlegården AB att inse sitt katastrofala misstag.

Containerparasit

Kv Loen, departementsbyggnad av Nils Tesch (1968) med parasiter av Reflex arkitekter (2012)

Kvarteret Loen i Stockholm är något så unikt som ett 1960-talshus med rundade fönster i postmodernistisk stil två decennier innan postmodernismen slog igenom i Sverige! “Med fasad av prefabricerade betongelement, ett krav från Byggnadsstyrelsen, ritade Tesch en byggnad som både bejakade sin tid och det förflutna. De karaktäristiskt rundbågade fönstren, första våningens piano nobile och fasadens rosa nyans kan ses som referenser till klassisk arkitektur, men enligt Nils Tesch var det ‘inte 1800-tal – bara lite vänlighet.” Kanske inte en slående skönhet med sitt klossiga format och monotona upprepning av de rundade fönstren men inte förhöjdes byggnaden av container-parasiterna som Statens fastighetsverk låtit bygga ovanpå.

Fjärils-parasit från parasitmästaren i Paris

Trygg Hansa-huset, kv Brädstapeln (parasit-förslag av Manuelle Gautrand)

Kontroversiellt förslag till “fjärils”-parasit på Trygg Hansa-huset på Kungsholmen i Stockholm. Visst, det bruna jättekomplexet från 1972-77, ritat av Anders Tengbom och Stefan Salamon, är inte heller Stockholms vackraste byggnad, men ändå unik, en del av kulturarvet och ett exempel på det “bästa” från den just tiden. Inte förhöjs dess utseende av att förses med en taggig glasparasit som gör sitt bästa för att bryta av mot urpsrungsbyggnadens form och spontant uppfattats som ett rymdskepp eller aprilskämt.

Oroväckande parasitplaner

Högbergsgatan 44 på Södermalm, Stockholm  (byggd 1852, ombyggd 1903) (Foto från fredmanpakvarnberget.blogspot.se)

Häromveckan skrev DN om bygglovsansökan för att bygga på ett par våningar på ett unikt litet stenhus från 1852! Enligt bilden i en modernistisk stil dessutom. Att förvanska ett så pass gammalt hus bör givetvis vara helt tabu! Men om man nödvändigtvis vill bygga på ett par våningar på mindre kulturhistoriskt värdefulla byggnader så kan man göra det stilenligt så att det smälter in, såsom den här planerade påbyggnaden i en annan del av Söder.

Lyckad påbyggnad

Renstiernas gata/Åsögatan på Södermalm, Stockholm, planerad påbyggnad med två indragna våningar i klassisk stil (rendering: Ahlsénarkitekterna)

Tillbyggnader

Glasparasit 1

Rudbeckianska gymnasiet, Västerås, med sin nya tillbyggnad

Rudbeckianska gymnasiet i Västerås, har fått en glasparasit som inte alls passar till den klassicistiska huvudbyggnaden från mitten av 1800-talet. Tillsammans med den skrangliga brandtrappan så naggar parasiten i kanten på de ytterst få kvarvarande gatorna i Västerås som fortfarande bjuder på en skönhetsupplevelse.

Glasparasit 2

Pihlska skolan, Norrköping (tillbyggnad: Magnentus, 2006) baksida mot järnvägen
Pihlska skolan, Norrköping (Lövgren och Paulsson, 1902) framsida mot Norra Promenaden

Även den vackra nygotiska Pihlska skolan från 1902 vid Norra Promenaden i Norrköping, nära Resecentrum, har fått två glasparasiter som syns extra tydligt från järnvägen som åker förbi tätt intill. Dessa parasiter ger inte direkt något gott intryck för besökare till den annars delvis välbevarade stenstaden.

Rymdparasit

Hamnkontoret “Tornhuset” i Malmö (1910) med tillbyggnaden “Urbana Hängsel” av Kim Utzon (2015)

Urbana hängsel” kallas denna ökända dekonstruktivistiska parasit som så brutalt kränker och tynger ner det gamla hamnkontoret i Malmö.

Kyrkoparasit 1

Bisättningsbyggnad, Norums kyrka, Stenungsund (arkitekt Joaquim Tarrasó, 2012) [foto Martin Skredsvik]
Bisättningsbyggnaden vid Norums kyrka vann Stenungsunds stadsbyggnadspris 2012 med idel vackra ord om “unik, tidlös form förenar karaktärsfull rofylldhet med god funktion, välavvägda materialkombinationer och hög kvalitet i genomförandet.”  Några typiska standardfloskler måste man ju dra till med för att försöka skönmåla detta vassa vindfälle. Själva kyrkan uppfördes redan på 1100-talet och byggdes senast ut under åren 1847-1850. Säkert förändrades en del av kyrkans medeltida karaktär redan då, men knappast så förnedrande som det här helgerånet.

Kyrkoparasit 2

Bromma kyrka tillbyggnad (Foto-rendering: Arkitektstudio Witte)
Bromma kyrka, modifierat tillbyggnadsförslag

Modernistiska tillbyggnader till just kyrkor är tydligen populärt. Även Stockholms äldsta kyrka, Bromma kyrka, ska prackas på just en sådan parasiterande tillbyggnad. Ju äldre kyrka desto konstigare påbyggnad, verkar vara idealet. “Länsstyrelsen har signalerat att man inte vill ha något som försöker se ut som 1100-tal. Ska man göra något ska det spegla den tid som vi är i nu”, säger Torbjörn Gudstavsson, kyrkoherde, enligt en artikel i Vårt Kungsholmen. Alla uppskattade dock inte förslaget att koppla på ett monumentalt grådaskigt lådblock på den mer än tusenåriga kyrkan – som den listiga arkitektfirman trodde att de kunde gömma bakom ett frodigt träd för att mildra den brutala chocken (se ovan). Allmänheten lät sig dock inte luras, ej heller Skönhetsrådet. Kritiken blev till slut så stark att man faktiskt fick lov att ändra förslaget till något mer acceptabelt (den andra bilden här ovan).

Kyrkoparasit 3

Matteus kyrka, Norrköping (Helgo Zettervall, 1892) med den planerade tillbyggnaden och glasgången

Även i Norrköping ska den nygotiska pärlan Matteus kyrka få en kubistisk tegel- & glastillbyggnad som ser ut som en fängelsemur, komplett med rastgård, vilket kommer förstöra den vackra helheten. Det enda positiva är att den kommer att göras rivningsbar, och att man kommer renovera själva kyrkan och inte förvanska den inuti.

Rostparasit på betongparasit

Skissernas Museum. Rivningsmoget innan invigningen?
Skissernas Museum, Lund (Elding Oscarson arkitekter)

Ibland tillåts tillbyggnaden faktiskt att harmoniera med stilen på huvudbyggnaden, och det är när originalbyggnaden består av apful gammal kubistisk brutalism, så att båda ser ut att ha stått och förfallit tillsammans i närmare 60 år. Ett slående exempel är Skissernas museum i Lund (som vi själva har smygnominerat till Kasper Kalkon-priset 2017 för att resultatet är så obeskrivligt fult).

Hotellparasit

Clarion Hotel Post, Göteborg (Semrén & Månsson, 2012)

Clarion Hotel Post är en modernistisk tillbyggnad på det gamla posthuset från 1925 av göteborgsarkitekten Ernst Torulf. Den överdimensionerade parasiten ser som väntat inte riktigt klok ut med sina oregelbundna fönster och man frågar sig varför dagens arkitekter måste kopiera varandras allra sämsta idéer. Eländet bryter sönder kvarterets harmoni genom att stilen, färgerna och skalan m.m. avviker på alla tänkbara förfulande sätt. Interiören i hotellet verkar dessutom vara inspirerad av ett unket källarförråd eller mindre charmig industrilokal från tidigt 1980-tal.

Museiparasit

Gevärsfaktoriet (Roslagsmuseet), Norrtälje, med det tänkta trapphuset i glas

I Norrtälje ska det gamla Gevärsfaktoriet (nu Roslagsmuseet) också föräras en kubistisk glasparasit som trapphus.

Stationsparasit

Malmö Centralstation (Adolf Wilhelm Edelsvärd, 1872) med nya glastillbyggnaden (foto: Ronnie Niby)

Malmö Centralstation fick 2010 en konstig glastillbyggnad som i vanlig ordning dominerar och bryter av brutalt mot den vackra huvudbyggnaden i nationalromantisk stil. När man byggde Louvrens glaspyramid 1989 var det kanske lite vågat och nytt men i Malmö, flera decennier senare, blev det bara konstigt. Även om ombyggnaden förbättrade trafiken men det hade man lika gärna kunnat göra på ett vackert sätt istället för att totalförstöra hela området.

Infills

Kulturmiljöparasit 1

“Svarta huset” på Allmänna vägen, Majorna, Göteborg (Liljevalls arkitekter, 2016)

“Svarta huset” på Allmänna vägen i Majorna, Göteborg. Det finns en anledning till att det nominerades till 2016 års Kasper Kalkon-pris. Byggbaracker med dysfynktionellt sneda fönster är annars något man helst vill ska fraktas bort så fort arbetet är slutfört.

Kulturmiljöparasit 2

Townhouse (“Japanhuset”), infill i Landskrona (Elding Oscarsson arkitekter, 2009, foto Åke E:son Lindman)

Townhouse (Japanhuset). Blekvit kubistisk infill som vi har berättat om tidigare p.g.a. att kartongbostaden totalt saboterar den ovanligt välbevarade och pittoreska miljön i Landskronas äldre kvarter. Kunde ha varit intressant någon annanstans, kanske som ett sushi-hak i nutida japansk minimalism, men varför provocera precis just där!?

Kulturmiljöparasit 3

Clarion Hotels nya annex (Visby Arkitektgrupp, 2013)

Clarion Hotels annex i Visby. Kubistisk infill i steril betongbrutalism och kopparplåt runt slumpmässigt placerade fönster i olika storlekar, som skär sig i medvetet aggressiv disharmoni mot hotellets huvudbyggnad från 1895 och den övriga pittoreska medeltida miljön som lockar så många besökare till Visby varje år.

Skolparasit

Lärarhögskolan Pedagogen, Göteborg (Nyréns Arkitektkontor, 3XNielsen AS, Arkitektlaget, Göteborg, 2006)

Lärarhögskolan Pedagogen, Göteborg. Två rundade byggnader, den ena i art deco-aktig stil med en kungsvåning upptill i bästa atlantångarstil. Kunde ha varit ganska ok men bara inte just där, okänsligt intryckta som pompösa bakverk mellan och bakom de två äldre byggnaderna.

Påhäng

Hamambölder

Hamambadet, Södermalm, ombyggnad av de brunna gymnastiksalen till hamambad och lyxlägenheter (färdigt c:a 2019)

I Katarina Västras gamla gymnastiksal som brann 2003 planeras hamambad och lyxlägenheter. Fint att den gamla fasaden och volymen bevaras, men byggnaden kommer enligt renderingen att bli sjukligt blek och få stora bruna bölder i ansiktet.

Lådbölder

On Track, Älvsjö i Stockholm (Bonava) med märkliga fyrkantiga bölder som förfular fasaden

Även många nybyggen är drabbade, så det tycks vara mycket smittsamt.